Psychotrauma

Veel kinderen/jongeren maken vervelende gebeurtenissen mee. Gelukkig lukt het de meesten om dit een plekje te geven, alleen of met steun van ouders en andere belangrijke mensen. Hierdoor hebben ze er later geen last meer van.

Trauma is een ander woord voor wond. Net zoals je een lichamelijke wond aan je knie kunt hebben als je gevallen bent, kun je een wond aan je hart of je brein krijgen als je iets heel naars hebt meegemaakt. Als je een wond hebt aan je knie kun je twee dingen doen: je kunt er geen aandacht aan besteden, niets doen om hem te laten genezen en hopen dat het vanzelf over gaat. Soms werkt dit prima. Maar soms gaat de wond dan ontsteken en krijg je er alleen maar meer last van.

Soms is de gebeurtenis zo ingrijpend en pijnlijk dat kinderen/ jongeren hiervan last blijven houden. Dan spreken we van een trauma.

De andere keuze die je hebt is de wond schoonmaken en behandelen waardoor de wond niet verder ontstoken raakt en sneller kan genezen. Het schoonmaken kan even pijn doen, maar daarna verdwijnt de pijn sneller. Hierdoor ontstaat geen littekenweefsel waardoor je er in je verdere leven weinig hinder van ondervindt.

De Mutsaersstichting kan je helpen bij het behandelen van een wond aan je hart en je brein. Samen met mensen die hier veel verstand van hebben, ga je kijken wat je hebt meegemaakt en hoeveel last je hiervan hebt. Er kan dan een goed plan gemaakt worden voor jou en eventueel ook je ouders of andere voor jou belangrijke mensen.

Bij de behandeling maken we gebruik van effectief bewezen behandelmethoden zoals EMDR en technieken uit de cognitieve gedragstherapie zoals bijvoorbeeld junior-write-schrijftherapie of exposure-behandeling. Na de behandeling spreken we nog een paar keer af om te kijken of het ook goed blijft gaan, want dat is wat we samen willen.

Je kunt bij ons terecht als je één keer in je leven een nare gebeurtenis hebt meegemaakt, maar ook als je vaker dingen hebt meegemaakt die pijnlijk en ingrijpend zijn.