logo

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen. Mocht je vraag er niet bij staan, kan je altijd contact met ons opnemen door een mail te sturen naar info@mutsaersstichting.nl.

Welke kinderen en jongeren komen voor behandeling en zorg in aanmerking?
De klachten waarmee het kind bij de huisarts of aangewezen verwijzer komt, kunnen aanleiding zijn voor aanmelding bij de Mutsaersstichting Jeugdzorg of Jeugd-GGZ. Bij vermoeden van psychiatrische problematiek kunnen kinderen/ jongeren ook rechtstreeks door de huisarts of aangewezen verwijzer worden aangemeld. De klachten kunnen liggen op het gebied van opvoeding, psychische-, psychiatrische-, biologische- en schoolse ontwikkeling, in hun onderlinge samenhang. Of een kind/ jongere in aanmerking komt voor behandeling, hangt daarom af van de beoordeling die samen met de huisarts of andere verwijzer wordt gemaakt over de ernst van de klachten.

Hoe lang moet / kan mijn kind hier in behandeling blijven?
De duur van de behandeling wordt bij de eerste contacten en bij het vastleggen van het behandelplan ingeschat. Dit vormt een onderdeel van de afspraken die in het plan zijn vastgelegd. Ouders/ verzorgers worden op die manier in staat gesteld om hun kind beter te kunnen ondersteunen. Als zich complicaties voordoen of de behandeling verloopt niet volgens plan, wordt dit bij de evaluatiegesprekken besproken met de ouder(s)/ verzorger(s) of eerder als dat nodig is. Gestreefd wordt naar een beperkte opnameduur: niet langer dan nodig is.

Hoe is het vervoer van de kinderen geregeld?
Als de medische noodzaak voor vervoer van het kind is vastgesteld, kan het kind in aanmerking komen voor gratis vervoer tussen huis en de voorzieningen binnen de Mutsaersstichting. De aanvraag voor medisch noodzakelijk vervoer van en naar deeltijdbehandeling (in combinatie met de school De Wijnberg) gebeurt door de behandelend arts. Het is belangrijk om vóór aanvang van de behandeling duidelijkheid te hebben over de vergoeding van het vervoer.

Over de tijden van het vervoer is de noodzakelijke informatie beschikbaar bij de behandeleenheid waar het kind geplaatst wordt.

Wat als door armoede in het gezin het niet mogelijk is voor kinderen (die bij de Mutsaersstichting in behandeling zijn), om alledaagse dingen aan te schaffen of alledaagse dingen te doen die nodig zijn voor hun ontwikkeling?
Hulpverleners van de Mutsaersstichting doen voor deze kinderen, samen met hun ouder(s)/verzorger(s), regelmatig een beroep op een hulpfonds voor een bijdrage die deze dingen wel mogelijk maakt (zoals het Nationaal Fonds Kinderhulp, het Lambert Versterrenfonds, Kidzbase). Het gaat dan om alledaagse dingen zoals een fiets of kleding; ontspanning, in de vorm van een dagje uit of vakantie, om even aan de ellende te ontsnappen; of ontwikkeling, door sport, muziekles of een laptop voor school.

Ik heb naast behoefte aan kindadviezen ook behoefte aan begrip / uitleg / ondersteuning voor mijzelf. Kan dat ook?
Het spreekt voor zich dat ouders/verzorgers hun problemen met of rond het kind ook kunnen inbrengen gedurende de behandeling. Als ouder maak je immers deel uit van de behandeling. Er zijn cursussen en trainingsmodules waarin ouders, samen met andere ouders, onder leiding van deskundige specialisten aan de slag kunnen. Het kan zijn dat de problemen van ouders zodanig ernstig zijn dat deze meer aandacht vragen dan mogelijk is binnen de behandeling van het kind. In dat geval zal verwezen worden naar zorgverlening of behandeling bij instanties voor volwassenen. Uiteraard is tussen hulpverleners van ouders/ verzorgers en kinderen/ jongeren afstemming en samenwerking gewenst. Van tijd tot tijd organiseert de cliëntenraad ouderavonden waarin ouders dit soort vragen met elkaar kunnen delen.

Ik heb mijn verhaal al zo vaak verteld, word ik nu wel gehoord?
Wanneer een kind/ jongere wordt aangemeld, wordt het ouder-verhaal én dat van het kind vastgelegd in een behandelplan. Soms is het nodig aanvullende informatie te vragen of specialistisch onderzoek te doen. De Mutsaersstichting brengt de aanmeldinformatie, de geformuleerde doelen, de uitslagen van onderzoek en de voortgang in de behandeling zo goed mogelijk samen in een elektronisch dossier. Hierdoor kunnen alle behandelaren die betrokken zijn bij de behandeling (ongeacht de vestiging waar het in behandeling is), beschikken over dezelfde informatie. Met inachtneming van de privacyregels, zoals vastgelegd in het privacyreglement. Op die manier hoef jij niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen en blijft er meer tijd over voor het praten over de ontwikkeling van het kind.

Wat kost de behandeling van ons kind?

De kosten voor behandeling binnen de Mutsaersstichting worden in het algemeen vergoed door de verzekering of door andere instanties zoals de provincie of gemeenten.

Dat geldt niet voor alle kosten en het kan per behandeling ook verschillen. Een voorbeeld is het vervoer. Als er een medische noodzaak bestaat tot vervoer van het kind wordt dit door de meeste verzekeringen na aanvraag vergoed. De proces coördinator kan hier meer informatie over geven. We raden ouders aan zichzelf goed te informeren; ouders zijn hiervoor zelf verantwoordelijk.

Is er begeleiding bij het vervoer?
Het vervoer van de kinderen is 'gegund' aan een vervoerder die is gespecialiseerd op het gebied van 'medisch noodzakelijk' vervoer. Deze voldoet daarmee aan een aantal wettelijke voorschriften en kwaliteitseisen. In principe treedt de vervoerder op als begeleider en zorgt de chauffeur ervoor dat de kinderen met zorg worden begeleid naar het gebouw waar de behandeling plaats heeft of waar scholing wordt aangeboden. Uiteraard geldt dat ook voor het vervoer naar huis. De chauffeur ziet er op toe dat de kinderen ook daadwerkelijk het gebouw ingaan of thuis worden ontvangen. Zijn er klachten over deze begeleiding of zijn er bijzondere wensen ten aanzien van de begeleidende taken, dan worden deze met de vervoerder opgenomen. Wanneer een bijzondere en afwijkende vorm van begeleiding noodzakelijk is, moeten hier aanvullende afspraken over worden gemaakt (bijvoorbeeld met uw verzekeringen). Uiteraard zijn er ook ouders en verzorgers die zelf hun kinderen brengen. Voor vragen over vervoer kun je terecht bij je verzekering, bij de proces coördinator en bij de school van het kind.

Ik wil wel hulp voor mijn kind, maar mijn familie vindt het niet nodig. Hoe leg ik ze dat uit?
Het is niet altijd gemakkelijk aan familie en vrienden uit te leggen waarom u voor uw kind hulp nodig acht. Ouders worstelen zelf vaak met de twijfels over hun beslissing, over de opvoeding: “Hadden we het anders moeten doen?” of “Kan ik mijn kind dit wel aandoen?”. Gelukkig zijn er toenemend belangengroepen die helpen bij het duidelijk maken van wat er aan de hand is en met hoeveel pijn en moeite de ouders tot het besluit komen om hun hun kind te laten behandelen of hun kind in deeltijd of in een dag-/nachtvoorziening te laten plaatsen. Het besluit over de noodzaak tot behandeling en plaatsing in een deeltijd- of klinische voorziening, na aanvraag door huisarts/medicus, wordt uiteraard in overleg met de ouders samen met deskundigen genomen.