Publicaties

Het betreft uitgaven zoals boeken, film en studies die door of op initiatief van de Mutsaersstichting tot stand zijn gekomen Je kunt ze bestellen door een e-mail te sturen. Hieronder een korte beschrijving van de beschikbare publicaties.

A. Gedragsclassificatie. Van gedragsvragen naar handelingsantwoorden
Auteur: Paul Termaat

Opvoeden gaat niet altijd vanzelf. Bij de Mutsaersstichting is een handleiding verschenen bij een cursus die leerkrachten, hulpverleners en andere beroepsopvoeder traint methodisch om te gaan met probleemgedrag van kinderen. ‘Gedragsclassificatie van gedragsvragen naar handelingsantwoorden’ leert vragen van kinderen en hun ouders in een moeilijke opvoedingssituatie te begrijpen en beantwoorden. De methode is uniek omdat deze verschillende hulpvormen, zoals psychologie, psychiatrie en orthopedagogiek, bundelt en geclassificeerd aanbiedt om verwarring tussen de hulpvormen te voorkomen. Orthopedagoog en klinisch psycholoog Paul Termaat, werkzaam bij de Mutsaersstichting, ontwierp de methode en schreef de handleiding. Binnen de Mutsaersstichting is intussen een groot aantal hulpverleners in het werken met het gedragsclassificatie-model getraind en gecertificeerd.

Bestellen € 23,50

B. PAC: Preventief Actief Curatief
Dè geïntegreerde aanpak bij agressiehantering cursusboek
Auteurs: Frank Murmans, Malou Schulte, Paul Termaat

Vanaf 2001 ontwikkelde Frank Murmans binnen de Mutsaersstichting een methode voor agressiehantering op basis van literatuurstudie, ervaringen en bij- en nascholing. Nadat hij jarenlang deze cursus aan de praktijk toetste en bijstelde vindt nu borging van uitbreiding plaats in samenwerking met Malou Schulte en met ondersteuning van Paul Termaat. Eén uitvloeisel hiervan is deze handleiding ter ondersteuning van de trainingen.

Bestellen € 36,00

C. KIM: Korte Interventie Methode| (Handleiding)
Auteurs: Mariëtte van Brandenburg, Yolanda te Poel, Petra Swennenhuis, Paul Termaat

De Korte Interventie Methode (KIM) is ontwikkeld om ouders en kinderen effectief te ondersteunen bij de aanpak van opvoedings- en communicatieproblemen. Het is een laagdrempelige, kortdurende interventie, gericht op communicatieproblemen binnen migrantengezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. De methode is het resultaat van samenwerking tussen de Mutsaersstichting Venlo, Juzt Breda en Fontys Hogeschool Pedagogiek Tilburg. De handleiding is bedoeld voor hulpverleners in de jeugdzorg en de jeugd-GGZ. De handleiding biedt een toegankelijk en samenhangend overzicht van de theoretische kaders die aan de Korte Interventie Methode ten grondslag liggen en een uitwerking van alle bijeenkomsten. De handleiding beschrijft alle aspecten die KIM in de praktijk van de Mutsaersstichting en Juzt tot een succes maken.

Bestellen € 36,00

D. Zingen in het Donker (DVD)
Een film over huiselijk geweld

Je kunt nóg zoveel onderzoekgegevens en cijfers aandragen om huiselijk geweld en de impact ervan onder de aandacht te brengen, maar om écht inzicht te verschaffen, is méér nodig. De Mutsaersstichting koos voor de kunstzinnige benadering: een film. Zingen in het Donker geeft daders en slachtoffers inzicht in de gevolgen van huiselijk geweld voor hun eigen leven, dat van hun kinderen én hun kleinkinderen. Het precaire onderwerp en de maatschappelijke betekenis van de film was voor een topcast van Nederlandse acteurs reden medewerking te verlenen. (Hoofdrollen: Carice van Houten, Frank Lammers, Aart Staartjes en Gaite Jansen). Zingen in het Donker wil hulpverleners, politie, politici, bestuurders en het publiek doordringen van de complexiteit van huiselijk geweld, dat vaak gekenmerkt wordt door loyaliteitsverhoudingen in gezinnen en tussen partners. Dikwijls wordt geen aangifte gedaan, uit angst voor wraak, maar ook omdat slachtoffers helemaal niet willen dat hun partner de gevangenis indraait of dat de relatie stopt. Ze willen alleen dat het geweld stopt. Zingen in het Donker ondersteunt het in de praktijk inpassen van een nieuwe wet in Nederland, die het burgemeesters mogelijk maakt (potentiële) plegers tijdelijk uit huis te plaatsen om escalatie van geweld te voorkomen. Zo wordt een periode van rust gecreëerd, waarin hulpverlening aan alle betrokkenen (dader, slachtoffer, kinderen) kan starten. De nieuwe methode biedt hoop en perspectief. Zingen in het Donker helpt daarbij.

Bestellen € 85,00

De uitgaven en publicaties over huiselijk geweld van de Mutsaersstichting kun je bestellen door de onderstaande gegevens aan ons te mailen.

De uitgaven en publicaties over huiselijk geweld van de Mutsaersstichting kun je bestellen door de onderstaande gegevens aan ons te mailen (crediteuren@mutsaersstichting.nl):

• Naam en bestelde titel(s): kies A, B, C, D
  • Aantal per publicatie
  • Voornaam, Achternaam
  • Adres
  • Postcode, Woonplaats
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer

De bestelling moet vooraf betaald worden. Maak het totaalbedrag over op:
IBAN: NL41RABO0125249209
Ten name van: Mutsaersstichting

De bestelling wordt binnen twee weken na ontvangst van betaling verzonden.