De werkdag van... een behandelaar op De Waaier

Trots op eigen werk! Dat willen we je graag laten zien. Lees hier verhalen van medewerkers en ervaringen van (oud-) cliënten.

De Waaier (7x24 uurs-zorg)
14:30 uur
We beginnen de late dienst om 14:30u met de overdracht in de groep. Als late dienst hoor je dan de bijzonderheden van de ochtenddienst en (als het nodig is) van de avond daarvoor. De procescoördinator van de jongeren sluit ook vaak aan bij de overdacht. We kunnen zaken op deze manier snel bespreken en verdere acties uitzetten. Na de overdracht hebben we nog even de tijd om onze mail en de rapportage te lezen, voordat de jongeren terugkomen van school en dagbesteding.

15:45 uur
We zorgen dat we samen in de groep zitten voor het extraatje. De jongeren komen dan om iets te drinken en voor een stuk fruit. Tijdens het extraatje bespreken we hoe de dag is verlopen en of iemand voor die dag nog afspraken heeft of wil maken.

16:00 uur
Vandaag hebben we een afspraak staan om met een jongere mee te gaan naar therapie. We lopen samen over ons terrein naar De Pijler, het gebouw waar de therapie plaatsvindt. Op verzoek van de jongere sluiten we een half uur aan bij de intake van de EMDR-therapie.

Bij terugkomst op de groep begint mijn collega samen met een paar jongeren aan het avondeten. Op Waaier F koken we nu zo’n vier jaar samen, iedere dag vers en zonder dat het verplicht is. De jongeren kiezen er dan zelf voor om mee te helpen en tijdens het koken is er een andere sfeer. Als je iets op tafel zet wat je zelf hebt klaargemaakt dan waarderen we dat enorm en dat geeft voldoening.

Na het eten ruimen we gezamenlijk af en is er tot 20.00 uur vrije tijd. Hierin doen we regelmatig een activiteit. Een bordspel, een wandeling, sporten in de gymzaal op het terrein, je kunt het zo gek niet bedenken. Als het kan worden uitgevoerd, dan doen we dat. Initiatieven worden beloond en activiteiten die de sfeer positief beïnvloeden worden vaker gedaan.

Gedurende deze activiteiten werken we met de jongeren aan hun behandeldoelen. Dit gebeurt zowel individueel als op groepsniveau.

20:00 uur
Er is nog een groepsmoment, met een extraatje. Een glas limonade of thee en een koek. Dan hebben we de dagelijkse evaluatie van het doelenuurtje. Iedere maandag bepalen we tijdens het doelenuurtje een groepsdoel en die bespreken we dan om 20.00 uur bij het extraatje (tijdens werkdagen). Dan geven de jongeren aan hoe ze hier zelf aan gewerkt hebben en of het gestelde doel voor die dag is behaald. De jongeren maken we hierin verantwoordelijk om dit samen te bespreken. Er ontstaan dan automatisch rollen die een ieder op zich neemt. Na het doelenuurtje maakt iedereen nog afspraken over hoe ze avond gaan afsluiten voordat ze naar bed gaan.

22:00 uur
Het tijd om naar de nachtdienstkamer te gaan om over te dragen aan de slaap- en nachtdiensten. Dan is het tijd om lekker naar huis te gaan!