Hulp bij scheiding

Veel kinderen hebben ouders die hun partnerrelatie hebben beƫindigd. Het traditionele gezin bestaat, maar er zijn ook gezinnen met gescheiden ouders en nieuw samengestelde gezinnen.

Het opgroeien in deze veranderende omgeving vraagt bijzondere aandacht en soms direct ingrijpen van professionals. We bieden hiervoor een viertal hulpverleningsvormen in huis om scheidingsgerelateerde hulpvragen van kinderen en ouders te kunnen beantwoorden.

Kinderen uit de knel

Voor sommige gezinnen is het werken in een groep een effectieve manier om hun scheidingsproblemen aan te pakken. Van belang is dat beide partners hierin deelnemen. In aparte kindergroepen kunnen kinderen onderlinge ervaringen over de scheiding delen en leren ze hoe ze hierover kunnen communiceren met hun ouders.

Ouderschap na scheiding

'Ouderschap na scheiding' is een vorm van systeemtherapie. Alle gezinsleden (het systeem) worden begeleid hoe ze moeten omgaan met de nieuwe situatie en hoe ze zich moeten aanpassen binnen het gezin. Binnen deze module is er ruimte voor een therapeutisch traject voor de kinderen. Veelal gaat het om vechtscheidingen.

Begeleide Omgangsregeling (niveau 3) (BOR)

De module BOR wordt meestal uitgevoerd op aangeven van de rechtbank maar ook op aangeven van gezinscoaches. Het gaat hierbij om complexe en problematische gezinssituaties waar de omgang tussen het kind en de uitwonende ouder is gestopt. De module BOR voorziet in begeleid contact met de uitwonende ouder. Daarnaast is de BOR bedoeld om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om te komen tot zelfstandige omgang.

Kinderen In Echtscheiding Situaties (KIES)

KIES is bedoeld voor kinderen uit de dagbehandelingsgroepen. Kwetsbare kinderen in dagbehandelingsgroepen blijken baat te hebben bij een KIES-traject.