Psychiatrische stoornissen bij LVB

Je komt in het zorgprogramma psychiatrische stoornissen bij LVB om te onderzoeken waarom sommige dingen jou niet goed lukken terwijl je wel heel goed je best doet. Je merkt misschien dat je leren op school moeilijk vindt. Dingen gaan soms te snel voor jou. Je wil dat een ander het nog een keer extra uitlegt. Of je moet wat vaker oefenen voordat het jou ook lukt. Misschien denk je dat je de enige bent die de dingen niet snapt of heb je het gevoel dat anderen jou niet begrijpen, zoals klasgenootjes, je meester of juf, of trainer van de sportclub. Misschien ben je bang dat er iets 'mis' met je is. Daarnaast zijn er nog andere dingen waar je misschien last van hebt en waarvan jij of je ouders willen weten hoe dat komt. Bijvoorbeeld het maken van vrienden vind je moeilijk of het kan zijn dat je je vaak alleen voelt. Concentreren op school lukt niet zo goed. Of je kan soms heel druk, heel bang of boos zijn. Je zit niet lekker in je vel. Het kan zijn dat er veel op jou gemopperd wordt. Of je hebt vaak ruzie met je ouders. Deze dingen zijn niet fijn en maken je misschien ook verdrietig.

We gaan je helpen uitzoeken hoe het komt, wat er aan de hand is en wat we er aan kunnen doen. Dit doen we door met jou en je ouders te praten, te komen kijken bij jou thuis of door testjes te doen. Dit gebeurt door mensen die werken bij de Mutsaersstichting en bij Daelzicht. Vaak krijgen je ouders daarna hulp zodat ze leren hoe ze jou kunnen helpen met problemen waar je tegenaan loopt. Of hoe ze het opvoeden anders kunnen doen zodat het makkelijker voor jou wordt en jij beter in je vel zit. Je leerkracht zal hier ook bij helpen als je op school bent. Soms krijg je een training of gesprekken met een behandelaar om nieuwe dingen te leren, bijvoorbeeld leren met moeilijke gevoelens om te gaan.

Het kan zijn dat je al hulp krijgt van Daelzicht en dat je daar ook last hebt van dingen die we net genoemd hebben. Je begeleider van Daelzicht zal dan samen met een begeleider van de Mutsaersstichting en waarschijnlijk ook met je ouders gaan kijken hoe je het beste geholpen kan worden.

Herken je wat hier beschreven staat? Voel en denk jij dit ook regelmatig? Dan helpen wij je graag!