Stage

Wil jij stage lopen bij de Mutsaersstichting? Dan bieden we jou daar volop mogelijkheden voor. In de hele breedte van de Mutsaersstichting kunnen enthousiaste stagiaires, die het vak in de praktijk willen leren, geplaatst worden. Er zijn jaarlijks stageplaatsen beschikbaar voor diverse opleidingen en richtingen (zie onderstaand schema).

Voor de stageplaatsen van de behandelgroepen en voor de ambulante stages geldt dat de stage minimaal 24 uur per week bevat, voor een periode van één studiejaar of voor koppelstages (1,5 jaar). We bieden stageplaatsen, op onze locaties in Venlo, Venray, Roermond en Weert. Wij bieden geen BBL-plaatsen, duale leer-/werkplaatsen, snuffelstages en maatschappelijke stages aan.

Stageplaatsen voor masterstudenten Orthopedagogiek, Ontwikkelingspsychologie, Kinder- en Jeugdpsychologie, Gezondheidspsychologie en Menthal Health (richting kinderen & jongeren) starten jaarlijks in september en februari. Deze stages bevatten een gecombineerde diagnostiek- en behandelstage en er is de mogelijkheid om een diagnostiekaantekening (BAPD) te behalen.

Behandelgroepen Ambulant Ondersteunend
Werken als groepsleider

Werken als therapeut /

gedragswetenschapper

Werken bij de

ondersteunende diensten

Social Studies / Sociaal pedagogische

hulpverlening (HBO)

(Ortho)pedagogiek (Universiteit)

Bedrijfseconomie (HEAO)
Pedagogiek (HBO)   Bedrijfsadministratie (MEAO)

Verpleegkunde

(kwalificatie niveau 5)

Secretarieel (MEAO)
  Vaktherapie (HBO) Personeel en Arbeid (HBO)

Stappenplan stagiaire:

1. solliciteren via digitaal sollicitatieformulier
  2. kennismakingsmiddag (stagiaires groepsleiding)
  3. brievenselectie waarna uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken worden verstuurd
  4. sollicitatiegesprek
  5. meedraaien (stagiaires groepsleiding)
  6. afhankelijk van de stage-richting volgt een individueel en/of groepsgewijs stappenplan

Wat verwachten en bieden we?

De Mutsaersstichting verwacht dat je bepaalde competenties bezit, of kan ontwikkelen, die nodig zijn om bij de Mutsaersstichting in teamverband te kunnen functioneren. Wat verwachten we van jou?

• Kwetsbaar opstellen; om jezelf open te kunnen stellen binnen een team, en om kritisch naar jezelf te kunnen kijken, is het belangrijk dat je jezelf kwetsbaar kunt, durft en wilt opstellen.
  • Geduld; het zijn vaak kleine stapjes zijn die moeten leiden tot een duurzame verandering.
  • Werken in teamverband; het is belangrijk dat je kunt overleggen en jezelf wilt en kunt openstellen voor collega's.
  • Structuur; structuur kunnen bieden en accepteren.
  • Feedback; je kunt feedback vragen, hiermee omgaan en feedback geven. Je moet kritisch  kunnen kijken naar je eigen handelen en dat van de ander. De Mutsaersstichting heeft een aanspreekcultuur.
  • Emotionele mogelijkheden en beperkingen; in dit werk kom je in aanraking met kinderen en jongeren met psychiatrische en gedragsstoornissen. Dit kan heel heftig zijn.
  • Creativiteit; je moet een bepaalde mate van creativiteit bezitten zodat je problemen en situaties op verschillende wijzen kan oplossen. Tijdens de stage zul je in situaties terechtkomen waarin niet altijd een pasklare oplossing ligt.
  • Humor; het is belangrijk dat je plezier in je werk hebt.
  • Relativatie.

Wat bieden wij jou?

• Professionele stagebegeleiding; zie begeleiding en beoordeling.
  • Ruimte voor eigen ontwikkeling. Je persoonlijke leerdoelen krijgen veel aandacht en er wordt veel tijd voor je vrijgemaakt zodat je je niet ongemakkelijk voelt wanneer je vragen hebt.
  • Stagevergoeding van 305 euro bruto per maand, op basis van 36 uur.
  • Werk als inval- en/of vakantiekracht. Als je jouw stage goed hebt afgerond kan de Mutsaersstichting je de mogelijkheid bieden om als inval- en/of vakantiekracht te komen werken.
  • Kans op een werkplek. Wanneer je na je stage aan de slag gaat als inval- en/of vakantiekracht heb je de mogelijkheid om te solliciteren op interne vacatures.

Begeleiding en beoordeling

Je wordt begeleid door een persoonlijke werkbegeleider. Je persoonlijke werkbegeleider is een professional die direct betrokken is bij jouw leerproces. De werkbegeleider beoordeelt jouw stage (in overleg met het team) en bepaalt samen met jou aan welke leerdoelen je gaat werken, op welke wijze je dat doet en evalueert deze doelen met je. Je kunt alle zaken met je persoonlijke werkbegeleider bespreken.

Elke opleiding van waaruit stagiaires worden aangenomen heeft een eigen stagenota. In deze nota staat het eisenpakket waaraan de stage en de stagiaire moet voldoen. De Mutsaersstichting conformeert zich hieraan.

Procedure en stageformulier

De sollicitatieprocedure bestaat uit een sollicitatiegesprek met één of twee praktijkopleiders en eventueel de werkbegeleider. Naar aanleiding van dit gesprek volgt een besluit over jouw stage. Je hoort dan zo spoedig mogelijk of jouw stage bij de Mutsaersstichting doorgaat en waar je wordt geplaatst. Een aanvraag voor een stage bij ons kan alleen per e-mail verstuurd worden.

Een volledige aanvraag bestaat uit een stageformulier, een CV en een sollicitatiebrief. Wij nemen alleen volledige aanvragen in behandeling.
Stageformulier

Wil je stage lopen bij De Wijnberg, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs neem dan rechtstreeks contact op via telefoonnummer 077-3217650 of info@wijnberg.nl.

Nog vragen?

Dan kun je met onderstaande collega's of afdelingen contact opnemen:

HBO-opleidingen:
Ingrid Robberts. Bereikbaar op maandag tussen 9.00 en 13.00 uur via telefoonnummer 0475-320805.

Universitaire opleidingen:
Afke Neijens. Telefonisch spreekuur voor stagevragen op maandag tussen 11.00 uur - 12.00 uur via telefoonnummer 077-3217970.

Secretariële opleidingen:
Soraya Zegers. Bereikbaar via telefonnummer 077-3217414.