Binnenkort in Zuid Limburg: weekendschool Petje af!

d.d. 28-03-2017 Ieder kind heeft talent en verdient gelijke kansen voor de toekomst. Ondanks het feit dat Nederland een ontwikkeld land is, is een stabiele en veilige leeromgeving niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Daarom slaan initiatiefgroep weekendschool Zuid Limburg en Stichting Petje af de handen ineen om de toekomstkansen van talentvolle kinderen in Zuid Limburg te vergroten. De intentieovereenkomst is getekend en in september 2017 zal weekendschool ‘Petje af Zuid Limburg’ van start gaan.

Bij Stichting Petje af leren kinderen van 10 t/m 14 jaar, in zeven blokken van vier weken op zondag,  alles over een bepaald beroep of sector. Daarnaast ondernemen de leerlingen activiteiten die gerelateerd zijn aan kunst, cultuur of gezond gedrag. Inspirerende gastdocenten verzorgen op vrijwillige basis gastlessen bij de weekendschool en ontvangen de leerlingen in hun eigen werkomgeving voor een praktijkles.

De leerlingen van Petje af doen nieuwe ervaringen en verfrissende ideeën op, maken kennis met inspirerende rolmodellen, ontdekken hun talenten en vormen een beeld van hun eigen toekomst- en opleidingsmogelijkheden. Iedere groep wordt begeleid door professionele coaches die de kinderen inspireren en stimuleren in hun ontwikkeling.

Onderwijsstichtingen Kindante en Innovo, Mutsaersstichting en ondernemers gaan bij Plinthos de samenwerking aan om kinderen uit Zuid-Limburg een kansrijke toekomst te bieden.

Stichting Petje af heeft weekendscholen in Amersfoort, Dordrecht, Utrecht, Rotterdam, Breda, Vlaardingen, Maassluis en Schiedam en breidt het werkgebied de komende jaren verder uit. Dit doet Petje af in samenwerking met lokale organisaties en met financiële steun van haar founding partners: Stichting Kinderpostzegels, het Oranjefonds en De Maatschappij, het oudste ondernemersnetwerk van Nederland. “Wij zijn blij dat de initiatiefgroep in Zuid-Limburg de intentie heeft uitgesproken een Petje af-weekendschool te starten. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking om een mooie weekendschool te realiseren wat ten goede komt van de vele talentvolle kinderen in Zuid-Limburg.”, aldus Brecht van Schendel, directeur-bestuurder van Stichting Petje af Nederland.

De afspraken in de intentieovereenkomst tussen Petje af Nederland en de initiatiefgroep van Petje af Zuid-Limburg worden in de komende maanden verder uitgewerkt. Diverse mogelijke samenwerkingspartners worden benaderd; een aantal heeft hun steun al toegezegd. De initiatiefgroep is trots op het voornemen een Petje af weekendschool te starten. Op 23 april is de feestelijke lancering van Petje af Zuid-Limburg tijdens de open dag van Plinthos.

Status: