Autismespectrumstoornissen

Hoi! , welkom bij het Zorgprogramma Autismespectrumstoornissen!

Voordat je verder leest…

Autismespectrumstoornis?! Wat is dat? De woorden ‘ Autisme Spectrum Stoornis’ (afgekort ASS) betekenen eigenlijk ‘vorm van Autisme’. Als je een autismespectrumstoornis hebt, betekent dat dus dat je een vorm van autisme hebt. Autisme is er in veel soorten en kan variëren in vorm en ernst maar een aantal dingen bij mensen met autisme zijn vaak hetzelfde. Bij iemand met ASS verloopt de verwerking van informatie in de hersenen anders. Dat is vaak best lastig! Dit merk je bijvoorbeeld bij het praten en omgaan met anderen, bij het leren op school of bij het sporten.

Als je ouder wordt, kunnen de problemen veranderen. Dat kan met je leeftijd te maken hebben, maar ook met je eigen ontwikkeling: je leert misschien beter of anders met ASS om te gaan waardoor je er minder last van hebt.

Het Klokhuis geeft in deze aflevering een korte uitleg van autisme:

Hulp

Bij de Mutsaersstichting willen wij kinderen en jeugdigen tot 23 jaar graag helpen met het verminderen van de problemen van ASS of zorgen dat je er minder last van hebt. Wij hebben gemerkt, dat mensen met ASS vaak dezelfde vragen of problemen hebben; daarom hebben wij een soort ‘stappenplan’ opgesteld dat we gebruiken.

De eerste stap in het plan is goed snappen wat er aan de hand is. Een team van mensen zal het probleem bekijken en bespreken, zodat er later precies de goede hulp geboden kan worden. Als het probleem duidelijk is, is het belangrijk jij en je ouders goede informatie krijgen om ASS te leren begrijpen, zodat jullie er beter mee kunnen gaan. We noemen dit met een moeilijk woord ‘psycho-educatie’.

Vaak biedt de psycho-educatie voldoende om mee verder te gaan. Soms is er nog meer hulp nodig in de vorm van ‘behandeling’. De behandeling kan er voor iedereen anders uitzien. Het heeft in ieder geval altijd als doel om vragen van de persoon met ASS en de omgeving te beantwoorden, om te helpen en het probleem te verminderen. In sommige periodes van je leven kan ASS extra lastig kan zijn (bijvoorbeeld in de puberteit, bij een overstap naar een nieuwe school of bij zelfstandig wonen). Omdat ASS iets is wat nooit verdwijnt of over gaat, vinden we het belangrijk dat kinderen en jeugdigen met (hulp)vragen altijd bij ons binnen kunnen blijven lopen. Wij helpen graag; onze deur staat altijd voor je open!

Wil je meer weten over ASS of heb je een (hulp)vraag? Bel ons dan gerust!