Boeken Zorginnovatie

Gedragsclassificatie

Van gedragsvragen naar handelingsantwoorden

Auteur: Paul Termaat

Opvoeden gaat niet altijd vanzelf. Bij de Mutsaersstichting is een handleiding verschenen bij een cursus die leerkrachten, hulpverleners en andere beroepsopvoeder traint methodisch om te gaan met probleemgedrag van kinderen. 'Gedragsclassificatie van gedragsvragen naar handelingsantwoorden' leert vragen van kinderen en hun ouders in een moeilijke opvoedingssituatie te begrijpen en beantwoorden. De methode is uniek omdat deze verschillende hulpvormen, zoals psychologie, psychiatrie en orthopedagogiek, bundelt en geclassificeerd aanbiedt om verwarring tussen de hulpvormen te voorkomen. Orthopedagoog en klinisch psycholoog Paul Termaat, werkzaam bij de Mutsaersstichting, ontwierp de methode en schreef de handleiding. Binnen de Mutsaersstichting is intussen een groot aantal hulpverleners in het werken met het gedragsclassificatie-model getraind en gecertificeerd.

PAC: Preventief Actief Curatief

Dè geïntegreerde aanpak bij agressiehantering cursusboek

Auteurs: Frank Murmans, Malou Schulte, Paul Termaat

Vanaf 2001 ontwikkelde Frank Murmans binnen de Mutsaersstichting een methode voor agressiehantering op basis van literatuurstudie, ervaringen en bij- en nascholing. Nadat hij jarenlang deze cursus aan de praktijk toetste en bijstelde vindt nu borging van uitbreiding plaats in samenwerking met Malou Schulte en met ondersteuning van Paul Termaat. Eén uitvloeisel hiervan is deze handleiding ter ondersteuning van de trainingen.

KIM: Korte Interventie Methode

Handleiding

Auteurs: Mariëtte van Brandenburg, Yolanda te Poel, Petra Swennenhuis, Paul Termaat

De Korte Interventie Methode (KIM) is ontwikkeld om ouders en kinderen effectief te ondersteunen bij de aanpak van opvoedings- en communicatieproblemen. Het is een laagdrempelige, kortdurende interventie, gericht op communicatieproblemen binnen migrantengezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar.

De methode is het resultaat van samenwerking tussen de Mutsaersstichting Venlo, Juzt Breda en Fontys Hogeschool Pedagogiek Tilburg.

De handleiding is bedoeld voor hulpverleners in de jeugdzorg en de jeugd-GGZ. De handleiding biedt een toegankelijk en samenhangend overzicht van de theoretische kaders die aan de Korte Interventie Methode ten grondslag liggen en een uitwerking van alle bijeenkomsten. De handleiding beschrijft alle aspecten die KIM in de praktijk van de Mutsaersstichting en Juzt tot een succes maken.

De boeken zijn te bestellen via het bestelformulier.

Meer informatie over deze boeken en de bijbehorende cursus via:

Mutsaersstichting

Ellen Hermans